woensdag 3 juni 2015

Interview Rob de Wit


Interview Olcay Gulsen – Rob de Wit 10.12 min.
Avans Hoogeschool, Breda
De tien ondernemerscompetenties

 
Iedere student zou zich bewust moeten zijn van ondernemerschap

 
Wat kenmerkt voor jou binnen Supertrash  als je kijkt naar je werknemers een ondernemende houding?
Olcay: ieder bedrijf alleen maar geholpen is met echt mensen die een zelfstarting visie hebben en niet dat ze alleen maar werken van A naar B moeten en een boodschapje moeten doorgeven wat je ook vaak ziet, maar mensen ook echt ook zelf structuren en processen in je bedrijf proberen aan te passen en dat heeft wel meer met ondernemerschap te maken door iedereen kan letterlijk een taak uitvoeren maar de mensen die waardevol zijn in mijn bedrijf voeren die taak niet alleen maar uit maar die denken meteen tegelijkertijd hoe zou dit de volgende keer beter of ander kunnen. En ja dat zijn de meest waardevolle mensen in je bedrijf. En die zijn er niet heel veel. Het valt me wel op dat heel veel werknemers willen het heel graag goed doen maar ze zullen niet heel snel zelf initiatief tonen om dus met nieuwe ideeën te komen  ik denk als je Supertrash als bedrijf kan omschrijven dan zijn wij juist wel een heel erg open bedrijf met een transparante cultuur waar ondernemerschap nummer 1 kwaliteit is waar je aan moet voldoen omdat we heel veel doen, heel veel processen tegelijkertijd uitzetten dus je moet ook wel veelzijdig zijn en vooral heel flexibel. Er zijn ook wel bedrijven die vandaag plan A had en onderweg achter komt  dat het misschien niet helemaal past. En dan snel kunnen switchen en overschakelen en een soort van dynamiek die je wel moet hebben als mens om daarin mee te kunnen zonder dat je totaal in paniek raakt.


Als je naar huis rijd ben je dan  vrij of neem je echt je werk nog steeds helemaal mee en ben je gewoon 24 uur per dag met Supertrash bezig?

Olcay: ja dat is eigenlijk wel een proces waar ik in terecht ben gekomen. Als je aan het ondernemen bent dan ben je heel vaak met je bedrijf bezig en op een gegeven moment wordt dan één ofzo en bij mij is dat nog extra één omdat ik nog voor de buitenwereld ook natuurlijk “mevrouw Supertrash” ben. Dus ik kan wel zeggen dat ik dat niet los laat. Dat zou ik wel graag willen want ook in onze campagne en in onze marketing strategie zijn wij wel veel meer bezig om onze consument naar ons merk te laten kijken omdat ik daar ook altijd in voorkom. Maar als oprichter van zo een merk heb je ook een enorm groot hart dat is ook iets wat je niet kan stil zetten.  

 

Welke droom staat nog open?

Olcay: ik denk dat als geen dromen meer hebt je als ondernemer moet je ook stoppen. Want dan is je tijd voorbij. Ik heb nog gigantisch veel grote dromen voor het merk. Ik denk dat we nog heel erg kunnen uitrollen internationaal. Veel naamsbekendheid kunnen winnen internationaal en nog veel winkels kunnen openen. Dat we nog meer producten kunnen maken. En eigenlijk stopt het ook niet. Als ik aan Supertrash denk dan denk ik gewoon aan een leefwereld waarin alles wat je doet, je bewegingen, je overnachting alles kan in onze ideeën en onze DNA dus eigenlijk denk ik dat.. de wereld houd gewoon niet op. En er zijn zoveel ontwikkelingen waar ik dan weer iets in zie wat bij ons merk past.

 

Vind jij jezelf heel succesvol want je hebt wel eens gezegd als je succesvol bent dan moet je uitstappen of stoppen?

Olcay: ik heb zeker wel dagen dat ik denk van ‘nou ben ik wel succes vol’ en andere dagen denk ik van ‘ik kom echt net kijken ik heb er echt nix van begrepen, ik moet nog zoveel leren.’ En dat is ook wel leuk. Iedere keer als je denkt dat je wat bereikt hebt dan gebeuren er weer andere dingen waardoor je ook dat succes zou ik maar zeggen weer heel erg goed kan relativeren. En daar weer bouwstenen op kan bedenken, dat is denk ik wel leuk. Als mens; je bent nooit een volmaakte moeder of vader of zakenman. Ik denk in je weg naar succes ontdek je ook heel erg je eigen tekortkomingen.

 

 

 

Naast de ondernemers opleiding hebben we ook een marketing opleiding, even wat marketing. Hoeveel mensen werkt er nu ongeveer? Rond de 100 mensen ongeveer?

Olcay: ja een kleine 100 mensen en op onze marketing afdeling werken 7 mensen. In totaal werken er een kleine 100 mensen. Zonder onze winkels, want hebben natuurlijk ook 10 winkels in Nederland en daar weken ook een clubje of 50/60 mensen voor. En dan ook alle buitenlandselanden, waar ook mensen in dienst zijn. Niet van Supertrash maar van distribiteurs die ook eigenlijk onze droom hebben overgenomen en dat ook lokaal willen implementeren.

 

Als we kijken naar de Retail, je hebt het over 10 winkels. Je hebt vorige jaar of 2 jaar geleden een rondje Nederland gedaan en heel veel winkels begeleid, een stukje gecoacht. Het lijkt net of

Supertrash geen last heeft van de slechte economische situatie. Hoe ga je daar mee om?

Olcay: ik denk Supertrash gekenmerkt is doordat het een heel jong en modern bedrijf is. En bedrijven die heel erg in de problemen zijn gekomen zijn bedrijven die niet helemaal mee zijn gegaan met de ontzettend snelle veranderingen in de Retail. Ik denk dat in de Retail de afgelopen 10 jaar meer veranderd is dan de afgelopen 100 jaar. En de mensen die echt last hebben van de recessie hebben een business model wat niet meer toereikend is. En de consument kritischer dan ooit heeft een enorm groot aanbod en daarin moet je als ondernemer of als winkelier steeds uit kunnen blinken. En ik kan me voorstellen als je in die neerwaartse spiraal zit dat de oplossing heel ver weg lijkt. En dat vind ik wel treurig want ik vind de Retail nog steeds wel een hele mooie branche.

 

“Ze is pas 30 maar ze staat aan de top van de internationale modewereld. Ze is eigenares van haar eigen kledingmerk Supertrash. Olcay Gulsen was in Antwerpen in Antwerpen voor de voorstelling van de nieuwe herfst en wintercollectie.”

 

De lege winkels. Inmiddels volgens mij was Antwerpen de eerste ,ik weet niet of dat de enige is. Pop-up-store, is dat iets wat jullie steeds meer gaan doen? Maak je gebruik van de leegstand of?

Olcay: Als merk openen we eigenlijk alleen maar fysieke winkels voor een langere tijd. We hebben een klein concept wat Stuff and stories heet. En Stuff and stories is niet echt een pop-up-concept. Het is wel een tijdelijke winkel. Maar in die tijdelijke winkel vertellen we graag een verhaaltje. Het gaat veel meer over de storytelling van Stuff and stories dan echt over de verkoop. Het is een mix van artikelen die nooit in productie zijn gegaan bij Supertrash dus nooit bij het grote publiek zijn aangekomen. Met privé spullen van mij die mij op een bepaald moment ook dierbaar waren, waar een verhaal aan vast zit. Dus ik denk als je kijkt naar Stuff and stories dat je veel meer een marketing concept is dan een commercieel concept. We gaan daar niet in die winkel zitten om dat ontzettende omzet genereren?

 

Video fragment Olcay kampeer avond met Johnn de Mol in het Oosten van Turkijey. Eten bij een Koerdisch gezien wegens de storm.

 

Vol bewondering naar het programma van Johnny de mol gekeken, het Oosten van Turkije. Hoe kom je tot zo een beslissing om dat zo te doen?

Olcay: ik vind wel waar is de Mol en Johnny zelf wel een heel integer mooi programma. Als ondernemer word je heel snel tuurlijk vanuit een harde kant bekeken. Omdat ze ervan uit gaan dat als je ondernemer bent dat je heel hard bent en dat je over lijken kan gaan en hele impopulaire beslissingen kan nemen. En dat begrijp ik heel goed, dat is het beeld wat de buitenwereld van je krijgt. Want ze kunnen warmte en competenties niet heel erg met elkaar mixen, ze denken altijd dat je succes vaak ten koste van andere mensen gaat. En in mijn geval is dat absoluut niet zo. Ik denk dat ik eerder wat zou moeten doen aan het feit dat ik gewoon wel in heel veel gevallen te lief en te vrouwelijk naar iets kijk. En mannen misschien van naturen dit beter kunnen scheiden met elkaar. En dan is zo een programma als Johnny de Mol natuurlijk een hele leuke manier om aan mensen te laten zien hoe je echt bent en hoe je in het leven staat. En ik vind hem ook te gek dus dan wordt zo een beslissing best wel makkelijk.

 

Ben jij spiritueel, gelovig?

Olcay: ja, ik ben wel heel erg spiritueel. Ik geloof ook in god. Ook omdat ik vind dat we in een wereld leven waar het heel erg gaat over: hebben, bereiken, consumeren en het is ook wel fijn om een soort van een houvast te hebben aan iets wat zo immaterieel is maar zo een grote schat aan rijkheid kan geven. En ik denk als je ongelovig bent ik bedoel dat hoeft voor mij niet in een god of zo. Dan raak je misschien ook wel gedesillusioneerd omdat je nooit genoeg kan bereiken of kan hebben in je leven om dat stukje leegte op te vullen wat iets wat er niet is wel kan.

 

Wat kun je de studenten meegeven, wat zijn je laatste oneliner,je laatste zin zijn ter afsluiting van dit interview?

Olcay: wauw! Oneliner..Na 10 jaar ondernemerschap zou ik zeggen: hoe groter de obstakels de groter de kansen. Dus ik denk wel dat als je student bent en je zit hier en je hebt heel veel reden om je dromen niet te verwezenlijken omdat je denkt dat het niet mogelijk is, dan denk ik dat je juist de kandidaat bent die enorm veel kan bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten